LEDIGE PLADSER
2025: November
2026: September - 2 plads
2027: Juni
SPRING UD I NATUREN - den naturlige ramme for
krop og bevægelse.
Naturen er alletiders legeplads, der inspirerer små og store børn til at bevæge sig.
Det er påvist, at en stærk krop og glæden ved at bevæge sig dannes i barndommen. Tilbyder vi
børnene en sund og aktiv dagligdag, har det betydning for deres livsglæde og sundhed resten
af livet.
Aktive voksne var aktive børn og at det er meget vanskeligt at ændre vaner senere i livet. Der
for er det vigtigt, at børn får bevægelsesglæden med sig fra de første leveår. Netop hos mig er
der god mulighed for at sætte fokus på dette, og meget forskning viser at naturen er et ualmindeligt godt redskab.
Som certificeret Spring Ud I Naturen bliver fysisk aktivitet, leg og bevægelse i uderummet en naturlig del
af børnenes hverdag.
Børn har behov for at lege og bevæge sig i miljøer, som ikke er planlagte og tilrettelag
te. Naturen er foranderlig og overalt findes forhindringer og overraskelser. Derfor er naturen
et perfekt bevægelsesmiljø.
Bevægelse i naturen stimulerer sanser, muskler, knogler og
led og styrker dermed den fysiske og motoriske udvikling.
Bevægelse i naturen stimulerer sanser, muskler, knogler og
led og styrker dermed den fysiske og motoriske udvikling.
Bevægelse i naturen stimulerer sanser, muskler, knogler og
led og styrker dermed den fysiske og motoriske udvikling.
Mange indendørs aktiviteter tilbyder ikke tilstrækkelige indtryk for sanseapparatet, og børn
der ikke kommer nok udendørs er derfor i risiko for at blive understimuleret.
Sanserne er eneste vej til oplevelser, erfaringer og viden. Jo flere sanser vi har i brug, jo bedre
husker, forstår og lærer vi.
Når børnenes sanser understimuleres, er det især kreativiteten i højre hjernehalvdel, der ikke
bliver udfordret, og indlæringen får dermed sværere vilkår. Når vi færdes indendøre i rum med
lige linjer og plane gulve eller går gennem en by, stimuleres især kun venstre hjernehalvdel.
Det er her, vores analytiske evner sidder.
I naturen vækkes kroppen til større sanselighed. Naturen tilbyder en bred vifte af stimuli og
begge hjernehalvdele stimuleres når krop og sanser udfordres. Dermed udvikler børnene
nysgerrighed, kreativitet og selvstændighed.
Uderummet giver konkret læring gennem sansning, oplevelse og handling. Efterfølgende kan
man fastholde oplevelserne ved at snakke, læse, tegne etc. med børnene. Dermed tilføjes vi
den på det abstrakt plan.
Dette hjælper også barnet til at finde ud af, hvad der blev oplevet og hvorfor. Den sidste læ
ringsproces, forståelsen, tilføres således og med naturen som ramme for oplevelse, handling og
forståelse kan der dermed skabes gode muligheder for helhedslæring.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes